Onderwijs in noodsituaties

Conflicten, natuurrampen en andere noodsituaties verstoren het onderwijs voor kinderen ernstig. Kinderen in fragiele en door conflicten getroffen landen lopen twee keer zoveel kans om niet naar school te gaan als kinderen in landen zonder conflicten. Voor kinderen van vluchtelingengezinnen is die kans vijf keer meer dan voor niet-vluchtelingenkinderen.

Hindernissen voor onderwijs

Gebrek aan prioriteit

Ondanks het feit dat onderwijs een van de eerste diensten is waar families, kinderen en jongeren om vragen in tijden van crisis, heeft het tot nu toe een zeer lage prioriteit in de humanitaire hulp aan landen in conflictsituaties. In 2016 ging slechts 2,7% van de wereldwijde humanitaire hulp naar onderwijs, waardoor er een financieringstekort van 8,5 miljard dollar is.

Schade of vernieling van scholen

In tijden van conflict of natuurrampen kunnen scholen beschadigd of verwoest worden, waardoor kinderen nergens meer naar school kunnen. Wanneer schoolstructuren overleven, worden ze soms gebruikt als noodcentra of schuilplaatsen, waardoor de lessen nog meer worden verstoord.

Kwalificaties niet erkend

Wanneer kinderen en jongeren gedwongen worden om hun land te ontvluchten, is het mogelijk dat hun gastland hun kwalificaties of prestaties niet erkent. Hierdoor worden ze gedwongen om reeds gevolgde lessen te herhalen, wat hun educatieve vooruitgang vertraagt of hen ontmoedigt om verder te studeren.

Veiligheid

Hoewel school een veilige plek zou moeten zijn, lopen kinderen in sommige getroffen landen het risico op geweld of aanvallen, zowel onderweg als op school zelf. Tussen 2013 en 2017 werden bijna 13.000 aanvallen uitgevoerd in de schoolsector, waarbij meer dan 21.000 leerlingen en leerkrachten gewond raakten.

Kinderen die niet naar school gaan in noodsituaties zijn vaak kwetsbaarder voor uitbuiting, zoals rekrutering als kindsoldaat, kinderarbeid, slavernij en mensenhandel. Meisjes kunnen bijzonder kwetsbaar zijn in noodsituaties, waarbij seksueel geweld en vroegtijdige en gedwongen huwelijken toenemen tijdens en na rampen en conflicten.

Waarom is onderwijs in crisissituaties belangrijk?

1/ Veerkracht

Kwaliteitsonderwijs in noodsituaties versterkt de weerbaarheid van kinderen tegen tegenslagen en ondersteunt hun sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling.

2/ Bescherming

Investeren in onderwijs voor iedereen kan voorkomen dat kindsoldaten worden gerekruteerd en dat meisjes worden uitgehuwelijkt en uitgebuit door mensenhandelaars. Scholen kunnen een veilige ruimte bieden om te leren, naast andere essentiële voorzieningen zoals gezondheidszorg, voeding en psychosociale ondersteuning.

3/ Minder risico op conflicten

Investeren in onderwijs is een van de beste manieren voor een land om mensen uit de armoede te halen, de nationale economische groei te vergroten en het risico op conflicten te verkleinen. Een land waar meer dan 87% van de kinderen naar school gaat, kan het risico op conflicten met bijna 75% verminderen.

4/ Minder kwetsbaarheid

Onderwijs vermindert de kwetsbaarheid voor rampen en versterkt de aanpassing aan klimaatverandering. Dit gebeurt door het vergroten van kennis, het vermogen om informatie te begrijpen en te verwerken, en een beter risicobesef. Het verbetert ook indirect de sociaaleconomische status en het sociaal kapitaal.

Conflicten en crisissituaties zijn verre van ideaal voor een kind om in op te groeien, maar scholen kunnen een veilige plek zijn waar kinderen kunnen leren en vaardigheden ontwikkelen om met hun trauma's om te gaan. Vooral voor gevluchte en ontheemde kinderen zijn scholen een welkome terugkeer naar het normale en een kans om veilig te spelen en opnieuw contact te leggen met andere kinderen. Scholen spelen ook een rol bij vredesopbouw, omdat ze de boodschap over de negatieve gevolgen van geweld in de samenleving versterken en kinderen geweldloze manieren aanleren om op conflicten te reageren..

2.2 Noodonderwijs

Vind je u ook dat elk kind, overal ter wereld, het recht heeft om naar school te gaan?

Met ONDERWIJS als mededeling