Onderwijs voor kinderen met een beperking
Naar schatting leven tussen 93 en 150 miljoen kinderen met een beperking. Kinderen met een beperking behoren tot de meest gemarginaliseerde en uitgesloten groepen kinderen en zijn vaak 'onzichtbaar' door stigmatisering, armoede en kwetsbaarheid. Een beperking heeft een grotere invloed op de toegang tot onderwijs dan geslacht, de economische situatie van het gezin of de kloof tussen platteland en stad.
Hindernissen voor onderwijs
Stigmatisering
Negatieve houdingen ten opzichte van kinderen met een beperking kunnen tot gevolg hebben dat hun onderwijsbehoeften over het hoofd worden gezien of minder worden gewaardeerd door gezinnen, scholen en overheden, die mogelijk niet geloven in het toekomstpotentieel van deze kinderen.
Ontoereikende leeromgeving
Systemische en schoolgebonden barrières, zoals ongetrainde leerkrachten, ontoegankelijke schoolinfrastructuur en uitrusting, ontmoedigen of verhinderen kinderen met een beperking om naar school te gaan en basisvaardigheden te verwerven.
Geweld op school
Kinderen met een beperking ervaren extreem veel geweld op school in vergelijking met andere kinderen. 84% van de ondervraagde kinderen met een handicap in Oeganda had in de voorgaande week te maken gehad met een vorm van geweld op school.
Conflicten of crisissituaties
Kinderen met een beperking worden ook vaak vergeten in humanitaire acties, omdat hulpmiddelen en diensten zelden inclusief of toegankelijk zijn tijdens een noodsituatie.
Ongeveer een derde van de kinderen die niet naar de basisschool gaan, heeft een beperking en kinderen met een beperking hebben tot 5,5 keer meer kans om niet naar school te gaan dan kinderen zonder beperking. Volgens onderzoek is in de meeste landen in Afrika ten zuiden van de Sahara en in Zuid-Azië minder dan 5% van de gehandicapte kinderen ingeschreven op de basisschool. Zelfs als kinderen met een beperking naar school kunnen, worden ze vaak uitgesloten van onderwijs omdat het curriculum niet is aangepast aan hun behoeften of omdat leerkrachten niet de tijd of capaciteit hebben om individuele ondersteuning en hulp te bieden bij het leren.
Waarom is onderwijs voor kinderen met een beperking belangrijk?
1/ Financiële onafhankelijkheid
Onderwijs voor kinderen met een beperking verhoogt niet alleen hun potentiële productiviteit en economische kansen, maar vermindert ook toekomstige sociale kosten en afhankelijkheid van familie en van overheidsmiddelen.
2/ Nationale economische groei
Landen met lage en gemiddelde inkomens die mensen met een beperking niet goed opleiden of tewerkstellen, verliezen tussen 5% en 7% van hun jaarlijkse BBP. Onderwijs voor kinderen met een beperking helpt hen om productieve leden van de samenleving te worden en stelt gezinsverzorgers in staat om inkomensgenererende activiteiten te ontwikkelen en zo bij te dragen aan de economie.
3/ Strijd tegen discriminatie
Inclusief onderwijs, waarin alle kinderen samen leren, ongeacht hun verschillen, is voordelig voor alle kinderen. Het helpt het aantal kinderen dat niet naar school gaat te verminderen, verbetert de overgang tussen basisschool en middelbare school en bestrijdt in het algemeen discriminatie.
4/ Zelfvertrouwen vergroten
Kinderen met een beperking krijgen op school de kans om met leeftijdsgenoten om te gaan en vrienden te maken, terwijl ze vaardigheden verwerven die ze nodig hebben om werk te zoeken, voor hun gezin te zorgen en een belangrijk deel van de gemeenschap te worden.
Kinderen met een beperking hebben evenveel recht op onderwijs als ieder ander kind. Ze hebben ook dezelfde wensen en dromen en hetzelfde potentieel om een goed en productief leven te leiden. Zoals voor alle kinderen is ook voor hen onderwijs de sleutel tot het verwezenlijken van dit potentieel.
Vind je u ook dat elk kind, overal ter wereld, het recht heeft om naar school te gaan?
Met ONDERWIJS als mededeling