Ration meal challenge
Innoveren om te sensibiliseren
Weet je nog, begin 2017: de wereld was getuige van de onverwachte komst van Donald Trump aan het hoofd van de Verenigde Staten, de Brexit-onderhandelingen gingen van start te midden van wijdverspreide bezorgdheid en... Oost-Afrika werd geconfronteerd met de grootste hongersnood sinds dee Wereldoorlog. Dat laatste ging bijna ongemerkt voorbij.
Een hongersnood op kleine schaal?
Helemaal niet, want het gaat om meer dan 20 miljoen kinderen, vrouwen en mannen. Het lijdt geen twijfel dat we er veel over hadden moeten horen, maar toch... weinig media-aandacht, een paar bescheiden campagnes en een zeer beperkt publiek bewustzijn.
Het resultaat : een gebrek aan belangstelling voor deze ongekende humanitaire ramp. Als humanitaire organisatie moesten we in actie komen voor deze kinderen, vrouwen en mannen in nood en het publiek bewust maken van deze ramp. Ook al liepen we het risico dat we geen interesse of steun zouden wekken voor acties ter plaatse.
Daarom lanceerden we de Ration Meal Challenge-campagne om het bewustzijn van deze humanitaire crisis te vergroten door middel van een intense zintuiglijke ervaring.
Innovatie om te sensibiliseren
Concreet worden deelnemers aan de Ration Meal Challenge uitgenodigd om 4 uur lang noodrantsoenen te nuttigen die wij gratis aanbieden. Deze repen (BP-5 genoemd) zijn dezelfde die worden uitgedeeld in extreme situaties (natuurrampen, oorlog, hongersnood, enz.) om kwetsbare bevolkingsgroepen van noodvoedsel te voorzien.
De rantsoenen werden gratis geleverd door de Noorse producent GC Rieber ©.
Om de uitdaging aan te gaan, moeten de deelnemers één dag lang slechts één rantsoenreep per maaltijd eten (3 in totaal). Ze verplichten zich ook om hun ervaringen en gevoelens te delen op sociale netwerken door te getuigen van de humanitaire crisis in Oost-Afrika.
Honger, verdriet, woede... dit zijn slechts enkele van de gevoelens die de deelnemers uitten in hun foto's, video's en berichten. In totaal gingen meer dan 300 mensen in België de uitdaging aan en werden duizenden anderen bewust gemaakt van deze crisis. Het resultaat was een reële impact in Soedan en Kenia..
ONZE SLOGAN?
Bestrijd de hongersnood in Oost-Afrika door 24 uur lang in de huid van de getroffen mensen te kruipen!
Persoonlijkheden die zich inzetten voor ADRA
Concrete acties
De Ration Meal Challenge zorgde niet alleen voor meer bewustwording, maar ook voor fondsenwerving voor ons werk op het terrein. Hierdoor konden we twee noodhulpprojecten steunen, in Zuid-Soedan en Kenia.
Kapotea, Zuid-Soedan
Zuid-Soedan
In Zuid-Soedanhebben we deelgenomen aan het "EFAKAN"-project in de provincie Kapotea (Noord). Onze lokale teams deelden elke dag voedselpakketten uit met sorghum, bonen, olie en zout.
In totaal ontvingen 4200 mensen 1850 kinderen, drie maanden lang geholpen.
Centraal Mwingi
Kenia.
In Kenia, In de Mwingi, 500 gezinnen (3.323 mensen, waaronder 593 kinderen) voedselbonnen voor een totaalbedrag van 69 $ per maand. Dit systeem heeft gezinnen in staat gesteld om hun eigen voedsel te kiezen op basis van hun behoeften en om de lokale economie, die zwaar getroffen is door de crisis, een impuls te geven.
Bekijk de video van Nzaaki Kanagu, een moeder die eveneens noodhulp ontvangt voor haar gezin:
0,5 €
10 €
100 €
is de prijs van een dag eten voor een Keniaan.
een Soedanese man toestaan om zichzelf 1 maand te voeden.
een Somalische familie 1 maand van de hongerdood verlossen.
Vind je het te duur?
Met FAMINE als mededeling